Upalny weekend niestety za nami. Może to i dobrze – na „chłodno” lepiej analizuje się teksty ustaw 🙂
W związku z tym dzisiaj, zgodnie z obietnicą, kolejnych kilka słów o zmianach w Prawie budowlanym, które mogą być ważne z punktu widzenia deweloperów.
Istotnej modyfikacji uległ art. 34 ust. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, który stanowił o tym, co powinien zawierać projekt budowlany.
Ustawodawca ograniczył obowiązkowe elementy projektu budowlanego znosząc obowiązek przedkładania wraz z nim, oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych.
Po wejściu w życie nowelizacji, do projektu budowlanego trzeba będzie jedynie dołączyć – stosownie do potrzeb – oświadczenie właściwego zarządcy drogi krajowej lub wojewódzkiej o możliwości połączenia działki z drogą, zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
Ktoś w końcu słusznie uznał, że warunki podłączenia działki budowlanej do wszelkich sieci, są określane i weryfikowane na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy lub w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Spełnienie wymagań przyłączenia do sieci jest też weryfikowane na etapie oddawania obiektu budowlanego do użytkowania. Nie ma w związku z tym potrzeby, by było to jeszcze dodatkowo sprawdzane na etapie wydawania pozwolenia na budowę.
Wydaje się, że zmiana, o której napisałam jest zmianą na lepsze, która pozwoli przyspieszyć proces uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę.
Czy tak będzie faktycznie? Czas pokaże.
{ 8 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Niestety ponownie nie jestem przekonany Pani Mecenas czy to dobry kierunek :).
Stosowanie art. 61.1.3 ustawy o planowaniu przestrzennym przy wydawaniu WZ w większości gmin to fikcja i tutaj chyba akurat dobrze, ponieważ większość dostawców mediów wymaga od osób występujących o warunki przyłączenia tytułu prawnego, a wówczas uzyskanie WZ przez osoby nie będące właścicielami bez stosownych umów czy pełnomocnictw byłoby niemożliwe.
Z kolei czy sama weryfikacja na etapie oddawania do użytkowania jest wystarczająca i nie zbyt późna, nie wiem nie mam takiego doświadczenia i nie myślałem jeszcze o tym :).
Panie Krzysztofie,
absolutnie nie zgadzam się z Panem, że stosowanie art. 61 ust. 1 pkt. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w postępowaniu ws decyzji WZ to fikcji. Bez aktualnych warunków przyłączenia do sieci nie dostanie Pan decyzji WZ. To pewne. A brak aktualnych warunków- to dobra podstawa do odwołania od decyzji WZ.
Zapewniam Panią, że znam z praktyki wiele rejonów Polski, w których ww. kwestii działa zasada \”u nas to prawo się nie przyjęło\”. Cytat z decyzji o WZ z którą ostatnio miałem do czynienia : \” \”Uzbrojenie terenu Istnieje możliwość uzbrojenia terenu\” . 🙂 Być może w dużych miastach rzeczywiście wygląda to inaczej\” Poza tym niestety sam byłem adresatem kilku takich decyzji, które
w kwestii uzbrojenia terenu zawierały ustalenia- w skrócie – na warunkach uzgodnionych z … odpowiedni dostawca mediów, ale urząd nie stawiał żadnych wymogów dotyczących wykazania się posiadaniem uprzednio zawartych umów przy składaniu wnioski i w trakcie procedowania decyzji.
Mam świadomość, że brak uzbrojenia jest podstawą do stwierdzenia nieważności decyzji, ale proszę mi wierzyć praktyka jest inna. Z drugiej strony brak uzbrojenia nie jest przecież przeszkodą w uchwalaniu planów miejscowych, a w przypadku zabudowy zagrodowej trudno nawet zdefiniować minimalne wymagania dotyczące \”niezbędnego\” uzbrojenia.
No cóż.. to tylko pokazuje żałosny poziom świadomości prawnej u niektórych urzędników.
Miłego dnia!
W sformułowaniu \”praktyka jest inna\” miałem oczywiście na myśli praktykę urzędów wydających decyzje WZ , a nie praktykę sądów czy organów odwoławczych.
Przepraszam jeszcze jedna istotna kwestia – decyzje o warunkach zabudowy nie podlegają kontroli z urzędu więc tak naprawdę nie wiadomo jaki jest w obrocie prawnym procent decyzji wydanych z bardzo poważnymi wadami również w zakresie uzbrojenia terenu. Ale akurat te uchybienia ja uważam za mniej istotne ponieważ uzbrojenie terenu wymusza realizacja inwestycji.
Zapytam,
czy urzędnik ma prawo żądać dokumentów o zapewnieniu mediów takich jak prąd, woda czy odbiór ścieków wraz z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy, jeżeli działka ma poniżej 1000m.kw., dobre sąsiedztwo itp., a budynek ma być rekreacyjny, zasilany panelami słonecznymi, woda ze studni i zbiornik na nieczystości płynne(szambo)?
„Ktoś w końcu słusznie uznał, że warunki podłączenia działki budowlanej do wszelkich sieci, są określane i weryfikowane na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy lub w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.”
Nie jest to prawdą.
Planiści na etapie realizacji MPZP nie analizują każdej działki w zakresie możliwości podłączenia do mediów.
To samo dotyczy DWZ, gdzie do wniosku o WZ można dołączyć zapewnienie dostawy mediów, natomiast często zdarza się, że warunki nie zostają wydane, pomimo wcześniej wydanego zapewnienia.
Dodatkowo, występowanie o warunki techniczne mediów po uzyskaniu pozwolenia na budowę i np. rozpoczęciu budowy, może generować patologie.
Przykład: Inwestor zainwestuje w działkę i stan surowy budynku, a gestor wiedząc o tym łatwiej może wynegocjować większy wkład finansowy inwestora w realizację trudnego lub długiego przyłącza.